Żylaki poza brzydkim wyglądem. Przyczyny, objawy, leczenie i powikłania

Uroda

Żylaki są problemem kosmetycznym dla większości pacjentów, ale mogą powodować poważne komplikacje, jeśli nie bierze się pod uwagę odpowiedniego leczenia i zmiany stylu życia. Dowiedz się wszystkiego, co musisz wiedzieć o tym stanie z poniższego artykułu. Żylaki, żylaki lub pajączki występują u co piątego dorosłego, z większą częstością wśród kobiet w wieku powyżej 50 lat. Na powierzchni skóry, zwykle w dolnej kończyny, łydki i uda.

Żylaki mogą również znajdować się w macicy lub przełyku. Żylaki zlokalizowane w okolicy odbytu są znane jako hemoroidy i dotykają z kolei ponad jedną czwartą dorosłej populacji. Inne postacie żylaków to teleangiektazje i żylaki siateczkowate, które mają jedynie konsekwencje kosmetyczne, bez innych objawów. Żylaki rozwijają się zarówno u kobiet, jak iu mężczyzn, ale kobiety są zwykle bardziej dotknięte chorobą, zwłaszcza po menopauzie.

Przyczyny i czynniki ryzyka rozwoju żylaków

Pojawienie się żylaków wskazuje na chorobę układu krążenia. Jednym z elementów tego systemu są żyły, które pełnią rolę przewodzenia krwi z dwutlenkiem węgla do serca, a następnie do płuc, które mają być natlenione. Żyły w kończynach dolnych działają wbrew grawitacji, unosząc krew do innych narządów, a aby ich misja została pomyślnie wykonana, zastawki wewnątrz nich muszą działać z optymalnymi parametrami.

Kiedy zastawki ulegają pogorszeniu, krew z trudem „unosi się”, stagnuje i powoduje powiększanie się żył i rozwój żylaków. Przyczyną uszkodzenia zastawki żylnej są zarówno czynniki dziedziczne, jak i problemy ze stylem życia. Głównym wyzwalaczem żylaków jest dziedziczenie genetyczne . Zastawki żylne pogarszają się szybciej z powodu zmniejszonej produkcji kolagenu, czynnika dziedzicznego związanego z aspektami odziedziczonymi po rodzicach. Jest to również powód, dla którego żylaki pojawiają się zwykle po 50 roku życia, kiedy produkcja kolagenu spada.

Żylaki rozwijają się również z powodu siedzącego trybu życia i mogą być również konsekwencją otyłości . Jednocześnie pojawiają się w niektórych kategoriach zawodowych, takich jak pielęgniarki czy kelnerzy, w zawodach wymagających długiego stania . Kobiety w ciąży są bardziej narażone na ten stan zarówno z powodu przyrostu masy ciała, jak i naturalnych zmian hormonalnych , przez które przechodzi organizm w czasie ciąży. Zmiany hormonalne powodują rozluźnienie ścian żył i zwiększenie objętości krwi, przez co wpływają również na układ krążenia. Z tego samego powodu kobiety, które przeszły zmiany menopauzalne, są bardziej narażone na rozwój żylaków.

Inne czynniki ryzyka rozwoju żylaków to:

• Intensywny wysiłek fizyczny
  • Uprawianie sportów, które wymagają nagłych startów i zatrzymań (na przykład tenis)
  • Gorące kąpiele i dłuższy pobyt w saunach (powoduje rozszerzanie się naczyń krwionośnych pod wpływem ciepła)
  • Usuwanie niechcianych włosów gorącym woskiem
  • Niewygodne buty – na zbyt wysokich lub za ciasnych obcasach
  • Palenie i nadmierne spożywanie kawy lub alkoholu
  • Długotrwała antykoncepcja (ze względu na zawartość hormonów)

Objawy żylaków. Jak je rozpoznajemy

Żylaki można rozpoznać po wyglądzie. Pojawiają się na wysokości nóg i są wydatne, łatwo zauważalne na powierzchni skóry. Są zaognione i mają fioletowo-niebieski kolor. W niektórych przypadkach obszar wokół nich ulega zapaleniu, a skóra jest sucha i rozciągnięta. W niektórych przypadkach wokół wystających żył znajdują się obszary oberżyny.

Poza charakterystycznym wyglądem istnieją inne objawy, takie jak:

• Uczucie zmęczenia, ciężkie nogi
  • Ból, kłucie, mrowienie w łydkach
  • Krwawienie z żylaków

Żylaki mają wiele etapów rozwoju i na początku mogą wyglądać tylko jak pajęczyna, pozostałe objawy pojawiają się później. Jednocześnie, w zależności od stylu życia, mogą się poprawić lub wręcz przeciwnie, pogorszyć. We wczesnych stadiach żylakom nie towarzyszy ból i nie są one zbyt widoczne.

Diagnoza żylaków. Diagnozę żylaków lub żylaków (przewlekłe stadium żylaków) może postawić lekarz ogólny lub najlepiej flebolog (specjalista leczenia chorób układu żylnego). Zwykle lekarz diagnozuje stan tylko na podstawie analizy wyglądu żył. On będzie przez pacjenta historię medyczną (wywiad lekarski) i, jeśli to konieczne, może zalecić dodatkowe badania, takie jak USG (badanie dopplerowskie).

Możliwości leczenia żylaków

Istnieje kilka opcji leczenia żylaków, a wybrana opcja zależy od stanu pacjenta i stopnia zaawansowania żylaków. Istnieją metody nieinwazyjne i chirurgiczne, które są stosowane w cięższych przypadkach. W pierwszej fazie lekarz może zalecić leki wspomagające krążenie krwi, a także nosić pończochy uciskowe lub regularne sesje masażu. Unikanie czynników ryzyka jest również niezbędne w leczeniu żylaków, zwłaszcza we wczesnym stadium.

Metody zapobiegania żylakom. Niezależnie od tego, czy do tej pory nie spotkałeś się z żylakami, czy masz już żylaki we wczesnym stadium, bardzo ważne jest, aby dążyć do zapobiegania ich wystąpieniu lub powikłaniom. Lekarze mają następujące wskazówki:

• Unikaj bardzo ciasnych ubrań, które utrudniają krążenie krwi w nogach
  • Stosuj zdrową i zbilansowaną dietę, bez nadmiaru, aby zapobiegać otyłości
  • Ćwiczenia i ćwiczenia
  • Unikaj wysokich obcasów i niewygodnych butów, których liczba jest nieodpowiednia
  • Nawilż się
  • Unikaj gorących kąpieli

Żylaki to więcej niż problem estetyczny, mogą znacząco wpływać na jakość codziennego życia. Przy zdrowym stylu życia i regularnych wizytach u lekarza można je jednak zwalczać i leczyć.